Wednesday, 22 October 2014

Scottish Korean Memorial, West Lothian

                                          

Scottish Korean Memorial powstal ze srodkow funduszowych West Lothians i szkocko - koreanskich weteranow wojennych. Uczestnikow wojny w Korei w latach 1950 - 1953. W wojnie tej poleglo 1114 obywateli Wielkiej Brytanii. W arboretum okalajacy pomnik taka sama liczba sosen jest posadzona na te okolicznosc. W srodku natrafiamy na pagode z tablicami poleglych. Dwie sciany i dach. Przy niej dwa pagorki symbolizuja ksztalt Ying i Yang zawarty w fladze Korei. Jest to jedyny  w UK taki pomnik dedykowany poleglym w tamtej wojnie. Wyzej spotykamy tablice poleglych 110 Koreanczykow. Obok teren do podziwiania i chwili zadumy. Wita nas wspaniala brama informujaca o miejscu i tablica o zarysie historycznym. 
Widok posrod drzew jest doprawdy zadziwiajacy. Widac zatoke Firth of Forth. Pomnik zostal ufundowany w roku 2006 i szkoda, ze tak nie ma nigdzie wzmianki o tym dosc niezwyklym miejscu pamieci. 
Scottish Korean War Memorial znajduje sie w Witchcraig, poludniowy -  zachod od Beecraigs Country Park, tj. ok 1,5 mili na wschod od Torpichen w West Lothian.






United Nations Avenue to 21 sosen symbolizujacych 21 krai walczacych po stonie zachodniej.

stoi na stacji lokomotywa

Bo'ness and Kineil Railwaylines. Stacja Bo'ness znajduje sie 16 mil od Edynburga w kierunku Glasgow. 1600 akrow powierzchni usytuowanej wprost portu i przystani.  W srodku wsi znajduje sie stacja kolejki. Nie nowosc to. Bo i budynki sa sliczne, wiaty rowniez. Obok muzeum i przystojni kolejorze. Przejazdy zabytkowymi kolejkami odbywaja sie w lipcu i sierpniu prawie codziennie. W pazdzierniku w weekendy. W listopadzie i w grudniu na specjalne okazje uruchamiane sa przejazdy by caly sezon znow w kwietniu sie odrodzil. Przejazd w jedna strone trwa 25 minut. Trasa retro to osiem kilometrow z Bo'ness do Manuel. Zas trasa do Birkhill to troszke dluzej ale za to wlasnie w Birkhill znajdowaly sie kopalnie gliny ogniotrwalej. Muzeum teraz jest zamkniete ale mysle, ze kiedys ponownie je otworza. 
Dworzec, poczekalnia, bagazownia, kasy, toalety, zajazd, domek droznika i tory pieknie sa utrzymane aby sluzyly i do slubu i do wycieczek ludzin. Otoz ludziny to kolejorze, tzn tacy duzi chlopcy - remontuja sklad by potem gwizdkami ciagnac i stac godzinami i zdjecia pstrykac. To samo tyczy sie staruchom, ktorzy chodzic nie moga ale z balkonikami zapierniczaja po drabinie? Sprzetu pozazdroscil by im niejeden reporter reutersa? Upada to to a potem i tak powie, ze go imigranci poturbowali no?)) i na co to komu. Niech takie jedno z drugim siedzi w tej restauracji dworcowej i wcina te fiszy z czipami. Bezpieczniej i zdrowiej. Jakby nie patrzec.


http://www.srps.org.uk/railway/timetable.htm tu wszystko opisane


Stacja w Bo'ness zawiera takze wspomniana poczekalnie, kase i jadalnie. Most Tay stoi nad wszystkim a obok siusiarnia - bardzo ale to bardzo urocz z gazonami i plantacja pelargonii. Przy wejsciu natrafiamy na sklep z pamiatkami  i informacje turystyczna. 

kufry i kuferki

Muzeum dworcowe jak i zbiory sa drugim co do wielkosci w Wielkiej Brytanii. Pierwszym i najwiekszym muzeum kolejnictwa zbajduje sie w Yorku.

North British Railway C Class No.673 Maude. NBR jako jedyna gwiazda przedstawienia tegorocznego. Maszyna zbudowana przez Neilsona & Co. w Glasgow w roku 1891. Po odsluzeniu lat wojny na foncie zachodnim podczas pierwszej wojny swiatowej miano to kolejka dostala po komandorze sil w Mezopotamii Lt. Generale Mauderze. Pierwotnie lokomotywa byla na utrzymaniu stacji Haymarket w Edynburgu i Bathgate. W latch 80 XX wieku, NBR kursowalo na liniach glownych. Od 1984 roku kolejka obslugiwala juz linie zabytkowe wokol Falkirk.