Bogumil, Bogumil jedziemy do Kalinca!!! To zdanie cytuje, gdy tam sie udaje. Dlaczego? Bo po pierwsze Kaliniec, po drugie humory Basi Niechcicowej i oczywiscie Russow i Maria Dabrowska i Anna Kowalska. Romans wszech czasow. Co do ostatniego to czytamy go w Homobiografiach- Krzysztofa Tomasika. I na koniec najlepsze. Trzydziesci lat ciocia przejezdzala obok dworku w Rusowie i wreszcie wielkiego swiata trzeba bylo by docenic bliskosc.
Wszystko przez grajkow cyganskich na rynku w Brugge. Od rana rzneli niemilosiernie motyw z filmu Noce i Dnie, Jerzego Antczaka. Walc Waldemara Kazanieckiego stal sie sztandarowym hitem Haliny Kunickiej a ze slowami Agnieszki Osieckiej, piosenka Od nocy do nocy kroluje na polskiej scenie muzycznej juz od 1975 roku.
Kilka slow o naszej Marii Dabrowskiej
Maria
Dąbrowska spędziła w Russowie tylko dzieciństwo i młodość, ale
do końca pozostała związana z Ziemią Kaliską. Najbardziej znane
jej utwory to: "Uśmiech dzieciństwa", "Ludzie
stamtąd" oraz "Noce i dnie" - wyraźnie związane z
realiami Russowa z przełomu XIX/XX wieku. Obraz wsi widoczny jest
również we wspomnieniach: "Nasz dom", "Rzemiennym
dyszlem", "Jak zostałam pisarzem". Miejscem akcji w
utworach Dąbrowskiej jest najczęściej wieś rodzinna. Jednak poza
wspomnieniami, nazwa miejscowości "Russów" w oryginalnym
brzmieniu, nie pojawia się w utworach literackich. W "Ludziach
stamtąd" występuje jako Rusocin, a w "Nocach i dniach"
jako Serbinów. Powieść "Noce i dnie" spopularyzowana
przez filmową ekranizację i serial telewizyjny o tym samym tytule
jest autentyczną sagą rodzinną Szumskich osadzoną w realiach
środowiska, w którym żyła pisarka i jej prawdziwi bohaterowie.
Maria
Dąbrowska (6 X 1889 - 19 V 1965) pisarka i publicystka, urodziła
się w Russowie pod Kaliszem jako najstarsza córka Ludomiry i Józefa
Szumskich (miała dwie siostry: Helenę i Jadwigę oraz dwóch braci:
Stanisława i Bogumiła).
Dom
rodzinny M. Dąbrowskiej w Russowie nigdy nie był własnością jej
rodziców. Na początku 1889 r., Józef Szumski podjął tutaj pracę
jako administrator w majątku Kazimierza Waliszewskiego i Hildegardy
Mniewskiej (obejmował ok. 400 ha gruntów). W tym okresie wieś
należała do gminy Zborów (obecnie gm. Żelazków) i parafii
Tykadłów.
Kiedy
Szumscy przybyli do Russowa, majątek był bardzo zaniedbany przez
poprzednich administratorów. Jego właściciele mieszkali na stałe
we Francji, co utrudniało nad nim nadzór i w konsekwencji sprzyjało
złej gospodarce. Józef Szumski będąc kolejnym administratorem
przez blisko dwadzieścia lat, doprowadził go do stanu rozkwitu.
Rodzice
pisarki zamieszkali w skromnym dworku otoczonym parkiem
krajobrazowym. Dzisiejszy budynek różni się od pierwowzoru
architekturą zewnętrzną i układem pomieszczeń. Dawniej na
piętrze znajdował się panieński pokoik Marii i jej sióstr, z
oknem wychodzącym na zachodnią stronę parku. Na parterze mieściły
się trzy pokoje: sypialnia, salon i pokój ojca pisarki - pełniący
funkcję kancelarii administratora. Szumscy przywiązywali wielką
wagę do wykształcenia swoich dzieci. Najstarsza Maria otrzymała
staranne wykształcenie. Początkowo uczyła się w domu, a kiedy
ukończyła jedenaście lat rodzice oddali ją na pensję Heleny
Semadeniowej w Kaliszu. Następnie uczyła się w kaliskim gimnazjum
rządowym oraz na pensji Pauliny Hawelke w Warszawie. W 1907 r.
wyjechała na studia przyrodnicze do Lozanny, które dalej
kontynuowała w Brukseli.
Pomysł
utworzenia muzeum M. Dąbrowskiej w Russowie powstał po śmierci
pisarki w 1965 r., a jego głównymi organizatorami byli: Wydział
Kultury Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Kaliszu, Muzeum Ziemi
Kaliskiej oraz Komitet Społeczny.
Historia
muzeum rozpoczyna się w 1971 r., kiedy odbudowany dworek otwarto
jako Izbę Pamięci M. Dąbrowskiej. W 1979 r. obiekt otrzymał
status Oddziału Muzeum Okręgowego Ziemi Kaliskiej w Kaliszu.
Pod
koniec lat osiemdziesiątych XX w. rozpoczęto rewaloryzację
zaniedbanego parku. Przez kilka lat sukcesywnie prowadzone prace,
doprowadziły w 1994 r. do uporządkowania całego jego obszaru. W
latach 1988-1998 na terenie parku podjęto również tworzenie
ekspozycji etnograficznej budownictwa chłopskiego związanego z
regionem kaliskim.
Ekspozycja
muzealna
Obecna
wystawa została przebudowana wg koncepcji G. Przybylskiej. Podjęto
próbę rekonstrukcji pomieszczeń, które mieściły się w domu
rodzinnym pisarki. Odtworzono: pokój panieński M. Dąbrowskiej,
sypialnię, salon, pokój Józefa Szumskiego oraz kuchnię. Trzeba
zaznaczyć, że przy aranżacji wnętrz posłużono się metodą
rekonstrukcji muzealnej, ponieważ wyposażenie domu państwa
Szumskich uległo całkowitemu rozproszeniu.
Pokój
Marii Dąbrowskiej został wyposażony w meble z końca XIX w.
Wnętrze wypełniają reprodukcje fotograficzne przedstawiające:
rodziców pisarki, Marię w okresie dzieciństwa, jej rodzeństwo.
Znalazły się tu również fotografie z okresu studenckiego, w
Brukseli i Lozannie. Całość uzupełniają oryginalne pamiątki
pochodzące z ostatniego mieszkania Dąbrowskiej: maszyna do pisania,
fotografie, dywaniki, ranne pantofle, bibeloty.
Na
klatce schodowej umieszczono fotografie dworku w Russowie przed
odbudową z lat 50. XX w. oraz obrazy kaliskiego malarza Zygmunta
Miszczyka, z początku lat 80. XX w., które przedstawiają russowski
dworek po odbudowie.
W
niewielkim pokoiku przed wejściem do biblioteki wyeksponowano
wszystkie elementy z wyposażenia ostatniego mieszkania M.
Dąbrowskiej, jakie znalazły się w zbiorach muzeum: kilka mebli
czeczotowych, oryginalna wizytówka, obrazki namalowane przez
pisarkę.
Pokój
literacki - biblioteka, poświęcony jest przede wszystkim twórczości
M. Dąbrowskiej. Część prezentowanych tu książek pochodzi z jej
domowej prywatnej biblioteki. Wśród nich znajdują się: utwory
literackie i przekłady utworów literackich na języki obce,
publicystyka. Na uwagę zasługują dwa portrety przedstawiające
pisarkę: Z. Jasińskiej-Nowickiej z lat pięćdziesiątych oraz
autorstwa Jerzego Mecha wykonany w połowie lat sześćdziesiątych.
W
salonie zgromadzono obrazy związane z Kaliszem i częściowo z
twórczością Dąbrowskiej. Najcenniejszym wśród nich jest
akwarela Juliusza Kossaka przedstawiająca fragment parku w
Siąszycach, ok. poł. XIX w. (posiadłość opisana w "Nocach i
dniach" pod nie zmienioną nazwą), kopie portretów dziadków
pisarki ze strony matki: Józefy i Feliksa Gałczyńskich (wykonane
przez Tadeusza Gaworzewskiego), Ludwika Szolca i jego żony Malwiny
(rodzice Stefana Szolca-Rogozińskiego, znanego podróżnika,
odkrywcy Kamerunu w Afryce) - autorstwa znanego kaliskiego malarza
Jozefa Balukiewicza).
Sypialnia
została wyposażona w komplet mebli czeczotowych z końca XIX wieku.
Ściany ozdobiono obrazami Zenobiusza Cerkiewicza z fragmentami parku
kaliskiego oraz rysunkami Napoleona Ordy. Chcąc przybliżyć epokę
do wystroju wprowadzono kostium Barbary Niechcicowej z filmu "Noce
i dnie", pod postacią której Dąbrowska opisała swoją matkę.
Pokój
Józefa Szumskiego, ojca pisarki, pełnił funkcję kancelarii
administratora. Stąd w wyposażeniu plany folwarku, książki i
czasopisma o tematyce rolniczej z przełomu XIX/XX w. Na jednej ze
ścian umieszczono krzyż powstańczy z 1863 r. nawiązujący do jego
udziału w powstaniu styczniowym. Tu znajduje się również kostium
Bogumiła Niechcica z filmu "Noce i dnie", którego
pierwowzorem był Józef Szumski.
Kuchnia
jest ostatnim pomieszczeniem ekspozycji stałej - jej wnętrze
wypełniają półki na naczynia, listwy z haczykami do wieszania
różnorodnego sprzętu domowego. Pod koniec XIX w. naczyń
kuchennych używano bardzo dużo. W wyposażeniu warto zwrócić
uwagę na rondle miedziane, pojemniki fajansowe do przypraw, dwie
wagi stojące na kredensie oraz na maglownicę o żeliwnej podstawie
(przełom XIX / XX w.).
Grażyna
Przybylska
Ekspozycja
drewnianego budownictwa ludowego ziemi kaliskiej
(na terenie parku Oddziału Literackiego w Russowie)
(na terenie parku Oddziału Literackiego w Russowie)
Mini-skansen
w obrębie parku, przy dworku Marii Dąbrowskiej w Russowie tworzy
sześć obiektów tradycyjnej kaliskiej architektury ludowej. Na tzw.
"zagrodę kaliską" ujętą sztachetowym ogrodzeniem
składają się trzy budynki. Zachowujący archaiczne i typowe dla
Kaliskiego cechy, podcieniowy wąskofrontowy dom z ok. 1870 r. z
Takomyśli, gm. Godziesze Wielkie, o mieszanej konstrukcji ścian
zrębowo-sumikowo-łatkowej i czterospadowym dachu krytym słomą.
Dom jest jednotraktowy z amfiladowym układem wnętrza: sień - izba
- komora i został wyposażony w pełni w autentyczne zabytkowe
sprzęty, narzędzia i ozdoby, odzwierciedlające warunki życia
średniozamożnej rodziny chłopskiej z przełomu XIX i XX w. Stodoła
dwusąsiekowa z 2 poł. XIX w. z Godziesz Wielkich, o zrębowej
konstrukcji ścian i czterospadowym dachu krytym także słomą, w
której wnętrzu można oglądać tradycyjne narzędzia i urządzenia
rolnicze, związane z uprawą i sprzętem zbóż oraz roślin
okopowych; znajdują się tu też: wialnia, młockarnia oraz lada do
rżnięcia sieczki na paszę dla zwierząt. Pomiędzy domem
mieszkalnym a stodołą ustawiona została obora z końca XIX w. ze
Skrzatek, gm. Godziesze, o mieszanej konstrukcji ścian i dwuspadowym
dachu krytym słomą. Jedno z jej dwóch pomieszczeń urządzono jako
pomieszczenie dla żywego inwentarza z wykorzystaniem autentycznych
zabytków materialnej kultury związanej z hodowlą bydła, koni i
drobiu.
Pochodzący
z 1 poł. XIX w. dom "wyrobnika" z Dobrzeca, wsi położonej
w bezpośredniej bliskości Kalisza, o zrębowej konstrukcji
bielonych ścian i czterospadowym dachu krytym słomą, umieszczony
został w zielnym ogródku otoczonym chruścianym płotkiem. Jego
wyposażenie ukazuje tradycyjne zajęcia kobiety wiejskiej,
szczególnie starszej, żyjącej z umiejętności swych rąk i
znajomości ziół. W "chacie zielarki", poza zwykłym
zestawem koniecznych sprzętów, ujrzeć można, wiele narzędzi do
obróbki lnu i wełny oraz naczynia wypełnione ziołami, i pęki
suszących się leczniczych roślin. Piec w oświetlonej jednym
niewielkim okienkiem izbie posiada otwarte palenisko "komin"
bez płyty kuchennej, na głównej zaś ścianie podziwiać można
wśród rzędów świętych obrazów, skromną kolekcję Sudeckiego
malarstwa na szkle.
Pojedynczo,
bez właściwego dla nich otoczenia eksponowane są dwa zabytkowe
spichlerze. Jeden z nich, z 2 poł. XVIII w. jest zarazem najstarszym
przykładem dawnej architektury wiejskiej w skansenie, a pochodzi z
dawnej zagrody wybranieckiej w Russowie, której zasadnicze budynki
uległy pożarowi w latach 60-tych XX w. Spichlerz zwany w miejscowej
gwarze " sołkiem" wzniesiony na podwalinie z polnych
głazów, charakteryzuje się zrębową konstrukcja ścian z
potężnych bali modrzewiowych oraz czterospadowym dachem, który
wysuwa się znacznie przed lico budynku, tworząc typowy dla
archaicznych form architektonicznych Kaliskiego bezsłupowy podcień
- "przyłap". Dwudzielne wnętrze, bowiem "sołek"
kryje za pozornie tylną ścianą ukryte pomieszczenie dostępne po
obróceniu ściennego bala, jest całkowicie ciemne - pozbawione
otworów okiennych.
Drugi
spichlerz pochodzący z 1800 r., z Kużnicy Grabowskiej, stanowi
przykład budownictwa folwarcznego. Posadowiony na podmurówce z rudy
darniowej jest budynkiem szerokofrontowym o słupowym podcieniu z
wysokim dachem krytym gontem. Wewnątrz pojedyncze obszerne
pomieszczenie doświetlone kwadratowym wyglądkami z kowalskiej
roboty kratą i schodkami na poddasze.
Anna
Jabłońska-Ważny
http://www.muzeum.kalisz.pl/oddzialy_russow.html
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.