Wednesday, 15 April 2015

Panorama Raclawicka i cioci morda rozdziawiona

Ciocia kazala sie wiezc do tegoz przybytku. By podziwiac. By smakowac. By obeznac sie z historia, z ta Pod Twoja Obrone. Z krwia i nadzieja zaznaczyc swoja polskosc. Miejsce, Kochani wspaniale. Widok rzadki. Organizacja muzeum wspaniala. Grupy wprowadzane sa po kilka osob. Swietna organizacja i lektor tez przedni bo Daniel olbrychski tlumaczy co znajduje sie na malowidle. Nie bede zanudzac Was o historii, bo przypuszczam, ze kazdy wie i zna geneze powstania i obrazu i tego co kryja podwoje Panoramy Raclawickiej.  Ciocia ogladala wspomniane dzielo po raz pierwszy. Dlatego jestem zachwycona. Tak jak i kazdy, ktory wczesniej tego doswiadczyl. Turysci tylko wsrod ktorych nie brakowalo branzy. Slowem glodni obcokrajowcy wiedzy o Polsce i branzowcy tez!

                                            

Nowy krasnal sie pojawil we Wroclawiu. Nazywa sie Panoramik i z duma zaprasza do odwiedzenia Panoramy Raclawickiej. 

Monumentalne malowidło Panorama Racławicka ma długości 114 metrów i wysokości piętnastu metrów. Powstało w latach 1893-1894 we Lwowie, w setną rocznicę Powstania Kościuszkowskiego (1794).
Pomysłodawcą i głównym autorem obrazu był lwowski malarz Jan Styka, który zaangażował do prac nad płótnem m.in. Wojciecha Kossaka, Tadeusza Popiela, Teodora Axentowicza, Włodzimierza Tetmajera. Prace nad obrazem trwały dziewięć miesięcy. Wybudowana w Parku Stryjeńskim rotunda, w której prezentowano Panoramę Racławicką, szybko stała jedną z atrakcji Lwowa.
Zabiegi techniczne wykorzystane przez autorów Panoramy Racławickiej sprawiają, że obraz można porównać do współczesnej technologii 3D. Specjalna, panoramiczna perspektywa, oświetlenie, scenografia dobudowana przed płótnem wywołują wrażenie jego wielowymiarowości.
Po II wojnie światowej Panorama Racławicka Jana Styki trafiła do Wrocławia. Obraz wiele lat przeleżał w magazynach, przede wszystkim ze względów politycznych – przedstawia przecież zwycięstwo Polaków nad Rosjanami, a Polska Ludowa znalazła się w orbicie wpływów Związku Radzieckiego.Dopiero po 1980 r. we Wrocławiu rozpoczęto budowę rotundy pod wystawę Panoramy Racławickiej, a rok później - rekonstrukcję zniszczonego malowidła. Obraz we Wrocławiu można oglądać od 1985 r. Wśród odwiedzających byli m.in. papież Jan Paweł II, królowa Holandii Beatrycze. W 1987 r. Panoramą Racławicką zachwycił się premier Chin Zhao Ziyang. Dwa lata później powstała pierwsza chińska panorama, jeszcze większa od wrocławskiej. Przedstawia zwycięstwo komunistów nad wojskami Kuomintangu w 1948 r. Panorama stała się popularnym narzędziem promocji najważniejszych wydarzeń w historii komunistycznych Chin. W ciągu kilku następnych lat powstało co najmniej kilkanaście obrazów w tej formie.
za http://www.wroclaw.pl/panorama-raclawicka

                                            

Rotunda  Panoramy Raclawickiej w Wroclawiu to tak jak Wawel w Krakowie. Musisz tam byc. 
Wspomnienie o wydarzeniu. 
4 kwietnia 1794 roku mialo miejsce jedna z najwiekszych bitew na ziemiach polskich. Mowa o Bitwie pod Raclawicami, w czasie insurekcji kosciuszkowskiej. Wojska polskie pod dowodztwem naczelnika Tadeusza Kosciuszki stoczyly bitwe z wojskami rosyjskimi pod dowodztwem generala majora Fiodora Denisowa. 


Widzimy tu rozbita chalupe chlopska a za niej wylania  grupa mezczyzn niosacych sztandar z Najswietsza Panienka. Przed nimi na koniu naczelnik Tadeusz Kosciuszko. 
W bitwie bralo udzial; 400 osob  z 2 batalionu z regimentu pieszego Czapskiego
400 osob z 2 batalionu regimentu pieszego Wodzickiego
400 osob 2 batalion z regimentu pieszego Ozarowskiego
400 osob z 1 batalionu z regimentu pieszego Raczynskiego
200 osob z 10 szwadronu Madalinskiego
400 osob z 10 szwadronu Mangeta
4 szwadrony Biernackiego, 160 osob
2 szwadrony ksiecia Wirtemberga, 80 osob. Razem 2440 zolnierzy.



Bilans strat wojsk polskich podczas bitwy wyniosly 500 zolnierzy. Bitwa pod Raclawicami miala niewielkie znaczenie militarne, gdyz Kosciuszko, mimo odniesionego zwyciestwa nie zdolal rozbic korpusu Denisowa i oczyscic Malopolski z wojska rosyjskiego. Duzy rozglos mial natomiast powazne nastepstwa polityczne i moralne, prowadzace do rozszerzenia sie powstania na inne rejony kraju, a przede wszystkim do wybuchu 17 kwietnia 1794 insurekcji w Warszawie i nabraia przez Polaow wiary w mozliwosc pomyslnego rozstrzygniecia powstania. 

                                       
Kosciuszko pod Raclawicami to powstaly w 1888 roku obraz nawiazujacy do bohaterskiej postawy chlopow z podkrakowskich wsi w zwycieskiej bitwie. Zlozona wowczas chlopom przez naczelnika powstania Tadeusza Kosciuszke obietnica poprawy ekonomicznej i nadania wolnosci osobistej na dlugo pozostala niespelniona. Wynikajace z tego rozczarowanie mas ludwych zniechecilo je do powszechnego udzialu w walkach powstanczych, a w przyszlosci przyczynilo sie d wzrostu napiec spolecznych na wsi. 


                                         
Mala Rotunda. Specjalnie wybudowana czesc przeznaczone na gabloty i makiete miejsca walki. Kolorowe diody znacza pozycje i ruchy wojsk walczacych w terenie. Komentarz czytany jest w kilku jezykach. Do tego migajace lampki tworza niesamowity klimat epoki. Artystyczna wizja Kossaka i Styki warto skonfrontowac z gablotami obok w korych prezentowanych jest 107 figurek wojsk bioracych udzial w bitwie. To czesc ekspozycji Barwa i Bron. Mala Rotunda kryje tez projekt samej Panoramy we Lwowie oraz szkice malarskie jakie Jan Styka i Wojciech Kossak wykonali na polach Raclawic w 1893 roku. 


Nie tylko Styka i Kossak namalowali to dzielo. Jan Styka tylko 30 % obrazu, czyli grupa chlopow zdobywajacych armaty rosyjskie, postac Kosciuszki na koniu i postac Wojciecha Bartosza Glowackiego.  Reszta 70%  przypisuje sie Wjciechowi Kossakowi, czyli konia pod Kosciuszka, sztab jadacy za naczelnikiem, grupe rosyjskich zolnierzy broniacych armat oraz kawalerie narodowa.  Jednak Ludwig Boller odpowiadal  za namalowanie krajobrazu i nieba.
Zygmunt Rozwadowski odpowiadal za sceny batalistyczne pod kierunkiem Kossaka. Teodor Axentowicz za sceny batalistyczne pod kierunkiem Kossaka. Wlodzimierz Tetmajer, byl ekspertem od folkloru. Wincenty Wodzinowski namalowal pod kierunkiem Styki stroje ludowe postaci. Nie mozna zapomniec o Tadeuszu Popielu, ktory namalowal krajobraz oraz wszystkie drzewa oraz chalupy chlopskie. 

Panorama Raclawicka robi piorunujace wrazenie. Ciocia nie tylko latala z aparatami po calej platformie widokowej ale nawet zapomniala  bolu krzyza. Takie to zmyslne i piekne ze, klania sie w pas i dziekowac artystom, godnym Michala Aniola.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.